Onderzoek opzetten

Hoe je een onderzoek op moet zetten leer je op je school. Wel geven we je een paar tips om een goed onderzoek op te zetten en valkuilen te vermijden.

Onderzoek kost veel meer tijd dan je denkt

Heb je wel eens een muur geverfd? Dan weet je dat het niet een kwestie is van een blik verf opentrekken en dat op de muur smeren. Je zult toch eerst een kleur moeten kiezen, de verf kopen, alle dingen van de muur moeten halen, de stopcontacten eraf moeten halen, plinten afplakken, vloer bedekken en nog veel meer...
Zo werkt het ook op het laboratorium. Je zult eerst de petrischaaltjes met voedingsbodem moeten maken voordat je bacteriën erop kunt groeien. En er zijn heel veel soorten voeding, dus welke wil je gebruiken? Op deze pagina kun je lezen wat je allemaal moet doen om microben te kunnen groeien.
Spendeer niet teveel tijd met de 'perfecte' onderzoeksvraag. Zodra je er een hebt kun je hem voorleggen aan je docent of een expert. Met de feedback kun je dan je idee / onderzoeksvraag aanpassen.

Neem controles mee

Vergeet niet, als je een microbe gaat testen, om ook de controles mee te nemen. Als voorbeeld: De microben die gekweekt werden op de maximale zoutconcentratie, werden ook gekweekt in het standaard medium. Stel dat er hele rare resultaten waren verkregen bij de verschillende zoutconcentraties. Dan kon er ook worden gekeken naar de kweek in het standaard medium. Als de resultaat daarvan ook raar was geweest dan hadden de scholieren geweten dat er iets mis was met de voeding voor de microben. Was de kweek in het standaard medium normaal geweest dan was er iets anders aan de hand geweest, maar de voeding was dan goed geweest. Je docent  en/of de expert kan je meer vertellen over die controles. 

Houd een labjournaal bij

Een labjournaal is een soort dagboek waarin de wetenschappers hun onderzoek bijhouden. Dat is nodig op het moment dat je het verslag gaat schrijven. Gebruik hiervoor een schrift op A4-formaat. Het is belangrijk om alle details op te schrijven. Zelfs de kleine aanpassingen die je doet. Jonge wetenschappers hebben wel eens de neiging om niet alles op te schrijven. Dan zeggen ze altijd "ja, dat onthou ik wel". Maar wanneer ze het een paar dagen later moeten opschrijven, dan zijn ze het meestal weer vergeten.
Mocht je denken "ik onthoud dat soort dingen echt wel", dan mag je de volgende makkelijke vraag beantwoorden: Wat heb jij 5 en 8 dagen geleden gegeten als avondeten? Grote kans dat je die vraag niet kunt beantwoorden. Dus, zorg dat je alles netjes opschrijft.

Label je spullen

Als je petri-schaaltjes, buisjes of iets anders hebt gemaakt voor je onderzoek, zorg dat je ze goed labelt. Van wie zijn ze? Wat zit erin? Schrijf ook nooit op de deksels! Die kun je makkelijk verwisselen, maar de buisjes of schaaltjes zelf niet. Schrijf dus daar de informatie op.

Opruimen en afwassen hoort er ook bij

Iets wat veel scholieren nog wel eens vergeten, maar wat je maakt of gebruikt moet ook opgeruimd worden! Als de docent of TOA jouw rommel moet opruimen kan dat nog wel eens punten kosten. Zij zijn immers degene die je verslag nakijken. Neem dat dus mee in je planning.

Tegenslag

De expert die je mailt laat niet van zich horen, je laat de fles met voeding voor microben uit je hand vallen, het experiment zelf mislukt. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan misgaan. Dat gebeurt in de wetenschap heel vaak. Hou er dus rekening mee. De vraag is niet of je tegenslag gaat krijgen, maar wanneer je tegenslag krijgt!